Chmura AWS na czas sprzedaży biletów na koncert Justina Biebera
Chmura AWS po raz kolejny okazała się najlepszym rozwiązaniem dla agencji Prestige MJM, która zaplanowała szeroko zakrojoną kampanię sprzedażową biletów na koncert Justina Biebera. Wydajne i skalowalne rozwiązanie, oparte o Amazon Web Services, pozwoliło na obsłużenie ogromnego ruchu użytkowników i bezproblemową sprzedaż biletów online.
Opis projektu
Agencja koncertowa Prestige MJM od lat organizuje koncerty gwiazd światowej muzyki (Jose Carreras, Rod Stewart, Lionel Richie, Bryan Adams, Justin Timberlake, etc.). W grudniu 2015 roku firma zaplanowała kampanię sprzedażową biletów na koncert Justina Biebera, kanadyjską gwiazdę muzyki pop, mającą miliony fanów na całym świecie. Koncert w krakowskiej Tauron Arenie już od dawna rozpalał serca i wyobraźnię fanów piosenkarza. Mając na uwadze niezwykłą popularność Justina Biebera i rangę wydarzenia, Prestige MJM zwróciło się do Hostersów, aby zadbali o stabilność i wydajność platformy sprzedażowej bilety.imprezyprestige.com. Zainteresowanie koncertem Justina Biebera już od momentu zapowiedzi imprezy było ogromne, dlatego należało przygotować infrastrukturę platformy sprzedażowej na duży ruch użytkowników.
Wyzwanie
Zważywszy na niezwykłą popularność Justina Biebera, prawdziwym wyzwaniem było przygotowanie wydajnego i skalowalnego rozwiązania, które mogłoby obsłużyć ogromny ruch internautów, zwłaszcza w pierwszej godzinie kampanii sprzedażowej. Ruch, który jest wtedy generowany jest bowiem kilka tysięcy razy większy niż ruch w czasie normalnej pracy serwisu. Naturalnym kierunkiem było zatem Amazon Web Services. Przy kampaniach sprzedażowych niezwykle trudno zaprojektować wydajne rozwiązanie, które potrafi obsłużyć nagły skok ilości użytkowników. Dlatego chmura obliczeniowa i jej skalowalność doskonale się do tego nadają.
Realizacja
Zakres naszych prac obejmował zaprojektowanie i wdrożenie wysoko skalowalnej infrastruktury HA, opartej o Amazon Web Services, wdrożenie usługi, pozwalającej oszczędzić transfer i chroniącą przed atakami DDoS, CloudFlare oraz zarządzanie chmurą AWS, gwarantujące stabilne działanie i bieżący monitoring aplikacji. Głównym celem projektu było dostosowanie infrastruktury aplikacji do ogromnego obciążenia generowanego przez fanów Justina Biebera, którzy chcieli nabyć bilety na koncert.
Proces wdrożenia podzieliliśmy na kilka zasadniczych etapów:
Etap 1 – Chmura AWS – przygotowanie i wdrożenie infrastruktury
Uruchomiliśmy instancje c3.xlarge na serwis www oraz instancje c3.4xlarge na bazę danych. Skonfigurowaliśmy również Elastic Load Balancer, którego zadaniem było równomierne rozłożenie ruchu pomiędzy instancjami AWS w celu osiągnięcia lepszej wydajności aplikacji. Skalowanie było możliwe dzięki temu, że iKSORIS, system sprzedaży biletów, z którego korzysta Prestige MJM, potrafi pracować w środowisku chmurowym i wykorzystywać je w optymalny sposób. Co więcej, samo oprogramowania posiada wewnętrzny system, który kieruje użytkowników do zakupów w systemie kolejkowym. Pozwoliło to uniknąć przeciążenia i zachować wydajność aplikacji sprzedażowej.
Etap 2 – Implementacja CloudFlare
Aby ograniczyć koszty transferu i dodatkowo zabezpieczyć serwis sprzedażowy Prestige MJM przed atakami typu DDoS, skonfigurowaliśmy i wdrożyliśmy również usługę naszego oficjalnego partnera, CloudFlare. Dzięki temu, udało się zaoszczędzić blisko 90% transferu, co jest rewelacyjnym wynikiem!
Etap 3 – Zarządzanie chmurą
Dbając o stabilne i wydajne działanie aplikacji, cały czas czuwaliśmy nad infrastrukturą chmurową platformy, na bieżąco reagując na przeciążenie aplikacji, dokładając instancje i konsultując kwestie wydajności i optymalizacji z zewnętrznym zespołem developerskim.
Korzyści biznesowe
Wykorzystanie infrastruktury chmurowej AWS oraz zarządzanie usługami AWS pozwoliło na obsłużenie ogromnego ruchu użytkowników oraz wyeliminowanie problemów z dostępnością zasobów. Dla Prestige MJM stabilność aplikacji oznacza jedno: więcej sprzedanych biletów, a co za tym idzie – większą efektywność biznesową.
W szczytowym momencie aplikacja obsługiwała aż 13 tys. użytkowników na minutę, zachowując swą pierwotną wydajność.
Uruchomienie infrastruktury platformy sprzedażowej w Amazon Web Services pozwoliło na elastyczność i redukcję kosztów, które nie byłyby możliwe w przypadku tradycyjnej, fizycznej infrastruktury. W AWS-ie można bowiem zakupić infrastrukturę na kilka dni oraz podnieść jej zasoby na zaledwie kilka godzin, co w przypadku takiej kampanii, jak ta, jest niezwykle wygodne i pozwala na maksymalną efektywność ekonomiczną.
Rekomendacja klienta
Dzięki wsparciu specjalistów Hostersi Sp. z o.o. i ich ścisłej współpracy z naszym zespołem developerskim, kampania sprzedażowa biletów na koncert Justina Biebera odniosła stuprocentowy sukces. Chmura obliczeniowa Amazon Web Services po raz kolejny zdała swój egzamin.
Norbert Grell, Prestige MJM