Czy warto zatrudniać własnego administratora?
Czy warto zatrudniać własnego administratora? Każda strona internetowa oraz każdy biznes prowadzony w sieci nie obędzie się bez administracji serwerami. Serwis internetowy musi działać nie tylko w godzinach pracy biura, ale także przez pozostałą część doby. Czy warto więc zatrudniać własnego administratora serwerów, który będzie sprawował pieczę nad naszym serwerem? A może pójść inną drogą i… no właśnie, jeśli nie zatrudnienie własnego administratora, to co?
Czy warto zatrudniać własnego administratora? Czym zajmuje się administrator serwerów?
Administrator serwerów to osoba zajmująca się utrzymaniem serwerów i systemów, na których znajdują się nasze zasoby (sklepy, strony internetowe, aplikacje). Głównymi zadaniami, oprócz administrowania serwerów, są także realizacja procesów utrzymania oraz rozwoju serwerów, udział w opracowywaniu i wdrażaniu instrukcji w zakresie administrowania serwerami, a także dbanie o bezpieczeństwo systemów informatycznych. Poza tym administrator analizuje wskaźniki wydajności, przygotowuje rozwiązania, które mają usprawnić funkcjonowanie systemów oraz dokonuje analiz i raportów dla przełożonych, związanych z budową, rozwojem i eksploatacją serwerów.
Dobry administrator, czyli jaki?
Zastanawiając się nad tym, czy powinniśmy zatrudniać własnego administratora czy nie, warto również zadać sobie pytanie, jaki powinien być dobry administrator i czego powinniśmy od niego oczekiwać. Przede wszystkim najważniejsza jest umiejętność rozwiązywania problemów, najlepiej w trybie natychmiatowym. Zapewne nie raz zdarzyła nam się jakaś awaria serwera lub doświadczyliśmy jego niestabilnej pracy. Być może nawet niektórzy padli ofiarą ataku hakerów. Administrator serwerów powinien wiedzieć, jak postępować w takiej sytuacji. Wykrywanie i usuwanie problemów technicznych to jedno z głównych działań administratora. Powinien więc nie tylko posiadać odpowiednią wiedzę oraz umiejętności, ale także zdolność do krytycznego i logicznego myślenia oraz podejmowania odpowiednich decyzji pod presją czasu. Kolejna ważna kwestia to umiejętność komunikacji. Mimo, że właściciele stron teoretycznie mają jakieś pojęcie o serwerach, to niekoniecznie muszą znać każdy aspekt z nimi związany. Ważne jest wówczas, by administrator wytłumaczył dane kwestie, używając zrozumiałego języka. A więc musi przekazywać techniczną wiedzę w przystępny dla nas sposób. Istotną rzeczą jest również dbałość o szczegóły. To administrator musi wychwytywać ważne informacje, tak by jak najlepiej rozwiązać problem. Musi również wiedzieć w jaki sposób poprowadzić rozmowę z klientem i o co zapytać, by klient mógł dokładnie wyjaśnić swój problem i wiedział, co jest nie tak. To w głównej mierze od tego zależy, jak szybko administrator upora się z problemem. Jeszcze jedną ważną cechą jest gotowość do ciągłego doskonalenia umiejętności. Wiadomo, że nowe technologie rozwijają się cały czas. Administrator powinien więc dążyć do ciągłego pogłębiania wiedzy, by móc wdrażać nowe instrukcje w zakresie działania serwerów, które pomogą usprawnić ich funkcjonowanie.
Czy warto zatrudniać własnego administratora? Koszty
Zarobki administratora serwerów wcale nie są małe. Zatrudniając własnego administratora do biura, musimy liczyć się z wielotysięcznymi miesięcznymi kosztami. Oszczędności w tym zakresie spowodują, że administrator będzie się wszystkiego uczył i czas usunięcia problemu może być daleki od oczekiwań. Jeśli więc chcemy mieć pewność, że nasz administrator zna się na rzeczy i zajmie się naszym serwerem jak najlepiej, będziemy musieli poszukać doświadczonej i droższej osoby.
Dlaczego nie warto zatrudniać własnego administratora?
Zanim odpowiemy sobie na to pytanie, warto zadać inne, równie ważne. Jeśli nie własny administrator, to jaki? Wiele firm świadczących usługi hostingowe oferuje także opiekę zdalnego administratora infrastruktury. Zwykle taka usługa w pakiecie nie kosztuje nas dużo, za to wiele możemy zyskać. Odpowiedzmy więc sobie, dlaczego nie opłaca nam się zatrudnianie własnego administratora. Sprawa zaczyna też wyglądać zupełnie inaczej, jeśli przyjmiemy, że infrastruktura musi pracować 24/7, a etat to tylko 8h i to w dni robocze. Zostaje każdego dnia 16h i wszystkie dni wolne. Aby zapewnić stały nadzór nad infrastrukturą należałoby się liczyć z kosztami 3-5 osób. Dodatkowo, zbytnie obciążenie jednej osoby obowiązkami może doprowadzić do jej przemęczenia. Kolejny aspekt to kwestia wiedzy i styku z nowymi technologiami. Tylko wyspecjalizowani administratorzy Hostersów mają styczność z ogromną ilością technologii i problemów u wielu klientów. Szerokie spektrum doświadczenia pozwala stosować sprawdzone rozwiązania tam gdzie trzeba i unikać pułapek, na jakie zapewne wpadnie własny administrator, nie mając wglądu w tak różnorodne infrastruktury, nowe rozwiązania, wykorzystanie technologii chmurowych, itp.
Jeszcze raz koszty
Przede wszystkim główną wadą własnego administratora serwerów są wysokie koszty jego utrzymania. Większość infrastruktur nie uzasadnia konieczności posiadania nawet jednej osoby. Co w przypadku, gdy taka osoba zachoruje, czy ma urlop? Zdecydowanie taniej będzie zatrudnić zewnętrznego operatora, który będzie zajmował się naszą infrastrukturą zdalnie. Zlecenie usług zarządzania serwerami to koszt od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie. Jest to więc ogromna różnica, biorąc pod uwagę jeszcze inne korzyści, które dają nam zdalni administratorzy.
Dostępność
Dostępność administratora jest równie ważna. Wiadomo, że zatrudniając własnego administratora, jest on dostępny dla naszej firmy jedynie w określonych godzinach. Niestety, możliwe usterki czy ataki hakerskie niekoniecznie dostosowują się do godzin pracy administratora. Zdarza się przecież, i to bardzo często, że serwer zostaje przeciążony czy ulega awarii po godzinie 17.00. Właśnie o tej porze najwięcej ludzi korzysta z internetu, wracając z pracy do domu. A wiadomo, im więcej ludzi na naszej stronie, tym większe prawdopodobieństwo, że coś może się wydarzyć. I co wtedy? Nie każdy administrator, który pracuje w firmie, skłonny jest pracować dla nas po godzinach. Przydałby się więc ktoś, kto zajmie się i zadba o bezpieczeństwo naszych serwerów 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Zdalni administratorzy w przypadku zgłoszenia awarii lub jej wykrycia przez system monitoringu działają natychmiast, by usunąć usterkę i przywrócić prawidłową pracę systemu. Klient może skonsultować się z administratorem w każdym momencie, bez względu na porę dnia.
Warto również wspomnieć, że zdalni administratorzy są w stanie zarządzać serwerami w dowolnej lokalizacji na świecie. Fizyczna lokalizacja serwera nie ma wówczas żadnego znaczenia.
Stały monitoring
Dobrze wiemy, jak ważny w zarządzaniu serwerami jest stały monitoring. Niestety pracownicy w firmie nie zawsze wykonują swoje zadania tak, jak należy. Wewnętrzni administratorzy często zapominają o uaktualnieniach jakichś programów czy wprowadzeniu poprawek. Zdalny administrator czuwa nad serwerem cały czas, wykonuje kopie zapasowe na bieżąco, instaluje poprawki, a także dba o aktualizację bezpieczeństwa. Ciągły monitoring pozwoli nam uniknąć ewentualnych usterek, ataków hakerskich, czy możliwych przeciążeń serwera. Firmy, takie jak Hostersi, oferujące zdalne zarządzanie serwerami przez lata istnienia na rynku wypracowały procedury oraz narzędzia, które pozwalają błyskawicznie reagować na wszelkie nieprawidłowości działania systemów wspierając się wieloma własnymi narzędziami. Jednocześnie cały czas benefitem jest doświadczenie. Wiedza zdobyta na jednym przypadku pozwala uniknąć podobnych problemów na innych platformach w przyszłości.
Specjalizacja
Gdy zatrudniamy pracownika w firmie, ma on zwykle określone kompetencje, niewykraczające poza jego działalność. Firmy zewnętrzne zwykle mają do dyspozycji kilku pracowników, którzy są ekspertami w różnych obszarach tej samej specjalizacji. Ich wiedza pomoże nam skutecznie i szybko wykrywać oraz rozwiązywać każdy problem.
Dodatkowe usługi
Zwykle administratorzy wewnętrzni, poza podstawowymi czynnościami, takimi jak robienie kopii zapasowych, aktualizacje oprogramowania czy instalacje poprawek bezpieczeństwa, nie oferują żadnych dodatkowych usług. W przypadku administratorów zdalnych, możemy sami decydować, jakie opcjonalne czynności będzie wykonywał administrator. Do wyboru mamy np. kopie zapasowe na zewnętrznych serwerach, utrzymywanie lustrzanych serwerów czy automatyczne snapshot’y z systemem plików.
Dochodzi też kwestia odpowiedzialności, która jest znacznie większa w przypadku firmy niż pracownika (szczególnie w zakresie egzekwowania wykonywania obowiązków).
Czy warto zatrudniać własnego administratora? Podsumowanie
Jak widać, zatrudnianie własnego administratora po prostu nam się nie opłaca. Koszty jego utrzymania często są zbyt duże, jego dostępność ograniczona, a wszelkie możliwe usterki często nie są naprawiane na bieżąco. W tym przypadku do kosztów wynagrodzenia dla takiego pracownika często musimy doliczyć także straty, jakie ponosimy w przypadku niedziałającego serwisu i usług. Decydując się na współpracę z Hostersami, klient sam decyduje o zakresie opieki, czasach reakcji i skali monitoringu. Nasze pakiety opieki administracyjnej są na tyle zróżnicowane, że odpowiadają zapotrzebowaniu zarówno małego sklepu internetowego, startupu, jak i dużych korporacji. Szeroka wiedza i doświadczenie pozwalają nam uniknąć wielu problemów, które mogłyby potencjalnie wystąpić w infrastrukturze, oraz planować jej rozwój w adekwatny do obciążenia i potrzeb sposób.
Pytania? Skontaktuj się z nami
Zobacz również:
Dlaczego moja strona wolno się ładuje?
Hosting ecommerce dla sklepu internetowego
Przeniesienie sklepu internetowego do chmury
Infrastruktura serwerowa bez tajemnic. Serwer dedykowany, VPS, czy chmura?
Jak sprawdzić ile ruchu wytrzyma moja strona – testy wydajnościowe serwisu
Usługi wsparcia IT – obsługa serwerów i pomoc w razie awarii 24h na dobę